Iedere leerling heeft de potentie het beste uit zichzelf te halen, of zij of hij nu bovengemiddeld, gemiddeld of benedengemiddeld presteert. Om leerlingen van alle niveaus te helpen hun beste prestaties te leveren, kun je leerstrategieen inzetten om zelfregulerend te leren. In het boek Zelfregulerend leren beschrijven Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Greveling veertien effectieve leerstrategieen. Met de Trainingskaarten set 2 Zelfregulerend leren met effectieve leerstrategieen wordt het makkelijk om in de praktijk met deze strategieen aan de slag te gaan. Set 2 bevat 64 nieuwe opdrachten om in de klas te oefenen met leerstrategieen. De trainingskaarten kunnen samen met Set 1 of apart ingezet worden. Met deze Trainingskaarten stimuleer je leerlingen om zich de 14 leerstrategieen eigen te maken en deze effectief in te zetten tijdens het leren. De kaarten zijn primair gericht op gebruik in de bovenbouw van het basisonderwijs en de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs. Immers, hoe eerder leerlingen leerstrategieen aanleren en trainen, hoe groter het effect op hun verdere schoolloopbaan kan zijn.